Retro Classics 2024 – mocna reprezentacja Mercedes-Benz Classic i AMG Classic
Domowy teren Mercedes-Benz Classic: na targach Retro Classics w Stuttgarcie dział dziedzictwa marki spod znaku trójramiennej gwiazdy zaprezentuje swoje wyjątkowe know-how w obszarze klasycznych modeli oraz szeroką gamę produktów. W tym roku stoisko w hali 5 Messe Stuttgart podzielą Mercedes-Benz Classic oraz AMG Classic. Ich ekspozycja na tych największych targach klasycznych aut w południowych Niemczech skupia się przede wszystkim na samochodach ze 130-letniej historii Mercedesa w sporcie motorowym, a także na ekskluzywnych supersportowych maszynach. Tuż obok stoiska znajdzie się rozległa powierzchnia wystawiennicza oficjalnych klubów Mercedes-Benz. Ich globalna społeczność reprezentuje przepełnione pasją zaangażowanie w historię marki z gwiazdą w logo oraz jej samochodów.
„Made in Affalterbach” od 1967 r. – AMG Classic upamiętnia historię sukcesu
Mercedes-Benz świętuje w tym roku 130-lecie swoich aktywności w sporcie motorowym. To rocznica uświetniona emocjonującymi wydarzeniami oraz wspomnieniami kamieni milowych i epokowych sukcesów na krajowych i międzynarodowych imprezach wyścigowych. Za początek tej ery uchodzi pierwszy wyścig samochodowy z Paryża do Rouen, który odbył się 22 lipca 1894 r. Obecnie marka spod znaku trójramiennej gwiazdy aktywnie współpracuje z zespołem Formuły 1 AMG Petronas, a także wspiera prywatne ekipy w DTM i w wielu innych seriach z udziałem wyścigowych Mercedesów-AMG GT. Firmę inżynieryjną AMG w 1967 r. założyło dwóch entuzjastów motorsportu: Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher. Od tamtej pory sportowa marka AMG może pochwalić się licznymi sukcesami w wyścigach – a AMG Classic dba o kultywowanie tej historii.
Samochody wyścigowe i super samochody
Mercedes-Benz Classic pokaże rzadki okaz – to Mercedes-Benz SLR McLaren „Stirling Moss”. Pokazowy egzemplarz pierwszej Srebrnej Strzały W 25 z 1934 r. w ramach punktu fotograficznego będzie służyć jako efektowne tło dla pamiątkowych zdjęć. AMG Classic upamiętnia sukcesy na wymagającym torze Grand Prix Spa-Francorchamps, prezentując dwa zasłużone samochody: w 1971 r. Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 niespodziewanie rozsławił młodą firmę AMG na całym świecie, zajmując tam drugie miejsce w klasyfikacji generalnej i odnosząc klasowe zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu. Mercedes-Benz SLS AMG GT3 wygrał ten słynny maraton w 2013 r., a Mercedes-AMG GT3 triumfował tam w 2022 r. Oba kontynuują historię sukcesu AMG 300 SEL 6.8 i ucieleśniają DNA AMG w sporcie motorowym.
Tętniąca życiem scena markowych klubów
Żywa historia potrzebuje ludzi, którzy się w nią angażują. Ogromna społeczność miłośników klasycznych samochodów Mercedes-Benz obejmuje około 130 000 członków 80 oficjalnych klubów marki na całym świecie, którzy z entuzjazmem podchodzą do wyjątkowej historii marki. Społeczność ta odgrywa kluczową rolę w aktywnej opiece nad dziedzictwem Mercedes-Benz. Na Retro Classics, w bezpośrednim sąsiedztwie Mercedes-Benz Classic i AMG Classic, zaprezentują się liczne kluby fanów trójramiennej gwiazdy i jej modeli.
Najlepszy serwis dla klasyków z trójramienną gwiazdą
Mercedes-Benz Classic zaprezentuje na Retro Classics swoją najnowocześniejszą wiedzę w zakresie usług dla klasycznych pojazdów z gwiazdą. Ostatecznym celem jest zaoferowanie klientom jak największego stopnia oryginalności. Twierdzenie to ma odzwierciedlenie w ofercie oryginalnych części Mercedes-Benz Classic, która obejmuje około 160 000 różnych części do klasycznych pojazdów marki. Produkowane są one zgodnie z firmowymi standardami, a to gwarantuje najwyższy poziom autentyczności, jakości i bezpieczeństwa.
Warsztat Classic Center konserwuje i odnawia pojazdy historyczne, których początki sięgają wynalezienia samochodu przez Carla Benza i Gottlieba Daimlera w 1886 r. Niedawno Mercedes-Benz Classic nabył części z dawnej firmy Kienle Automobiltechnik GmbH, co pozwala znacznie zwiększyć wydajność prac warsztatowych. Dla klasyków Mercedes-Benz z wszystkich epok stworzono dodatkowe możliwości fabrycznej renowacji, napraw i konserwacji.
Classic Center oferuje również specjalną usługę: eksperci producenta szczegółowo potwierdzają oryginalność wysokiej jakości klasyków marki i jej poprzedników. Podczas kontroli pojazdów specjaliści korzystają z najnowocześniejszych metod testowania i pomiarów, badając liczne elementy pojazdu, od dopasowania numerów po autentyczność specyfikacji w zakresie części oraz materiałów. Informacje te są zestawiane z zasobami firmowego archiwum i finalnie dają szczegółowy, ekspercki obraz samochodu.
Specjalna oferta Muzeum Mercedes-Benz dla zwiedzających targi
Odwiedzający Retro Classics mogą otrzymać 20% zniżki na zakup biletu do Muzeum Mercedes-Benz. Z oferty można skorzystać za pomocą dużego kodu QR na stoisku.
Samochody Mercedes-Benz Classic i AMG Classic prezentowane na Retro Classics 2024
750-kilogramowy bolid Mercedes-Benz (W 25), 1934 r. (Egzemplarz pokazowy do fotografowania )
W 25 był pierwszym samochodem wyścigowym Mercedes-Benz stworzonym na potrzeby nowej formuły Grand Prix, która weszła w życie w 1934 r. Masa tych pojazdów była limitowana do 750 kg, nie licząc płynów eksploatacyjnych i opon. Organizatorzy chcieli ograniczyć w ten sposób osiągi bolidów, w tym ich prędkości maksymalne. Projektanci Mercedes-Benz zdecydowali się na klasyczną koncepcję pojazdu z silnikiem umieszczonym z przodu i napędem tylnych kół. Rzędowy, 8-cylindrowy silnik miał początkowo pojemność skokową 3,4 litra i był wyposażony w doładowanie. W czerwcu 1934 r. Manfred von Brauchitsch wygrał za kierownicą W 25 pierwszy wyścig i tym samym zapoczątkował historię sukcesu Srebrnych Strzał. W 1935 r. W 25 pomógł Rudolfowi Caraccioli zdobyć tytuł Mistrza Europy, a w 1936 – dwa zwycięstwa w Grand Prix.
Dane techniczne: 750-kilogramy bolid Mercedes-Benz (W 25)
Lata użytkowania: 1934–1936
Silnik: R8
Pojemność skokowa: 3364 cm3
Moc maksymalna: 260 kW (354 KM)
Prędkość maksymalna: 280 km/h
Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 „Czerwona Świnia” (W 109), 1971 r.
Dzięki limuzynie 300 SEL 6.8 firma AMG zyskała międzynarodową sławę. 15 lipca 1971 r. Hans Heyer i Clemens Schickentanz odnieśli nią klasowe zwycięstwo w 24-godzinnym wyścigu na torze Spa-Francorchamps i zajęli drugie miejsce w klasyfikacji generalnej. Był to pierwszy znaczący sukces firmy inżynieryjnej AMG, założonej w 1967 r. przez Hansa Wernera Aufrechta i Erharda Melchera. Wiadomość o tej wygranej podał nawet ogólnokrajowy program informacyjny „Tagesschau”. Na potrzeby udziału w wyścigu AMG gruntownie zmodernizowało luksusową limuzynę Mercedes-Benz z serii 109. W rezultacie jej masa spadła o 195 kg, do 1635 kg, a moc silnika V8 – rozwierconego z 6,3 do 6,8 l – wzrosła o 178 KM, do 428 KM. Po sukcesie w Belgii wyścigowy samochód turystyczny, znany później jako „Czerwona Świnia”, został po raz kolejny zmodyfikowany i przerobiony w celu sprzedaży francuskiej firmie Matra, jako pojazd do testowania opon do samolotów. Uznaje się, że oryginalny egzemplarz zaginął, ale z uwagi na zasługi tej legendarnej konstrukcji dla popularności AMG specjaliści z Affalterbach wiernie odbudowali ją na bazie Mercedesa 300 SEL 6.3.
Dane techniczne: Mercedes-Benz AMG 300 SEL 6.8 (W 109)
Sezon: 1971
Silnik: V8
Pojemność skokowa: 6635 cm3
Moc maksymalna: 315 kW (428 KM)
Prędkość maksymalna: ponad 265 km/h
Mercedes-Benz SLR McLaren „Stirling Moss” (Z 199), 2009 r.
Mercedes-Benz SLR McLaren zadebiutował w 2004 r., jako owoc współpracy z McLarenem, ówczesnym partnerem Mercedesa w Formule 1. Jego design, z unoszonymi drzwiami i elementami nawiązującymi do Srebrnych Strzał, stanowi łącznik z legendarnymi samochodami wyścigowymi SLR z lat 50. XX wieku oraz ówczesnymi bolidami McLaren-Mercedes, dzięki którym Mika Häkkinen w latach 1998 i 1999 zdobył mistrzostwo świata Formuły 1. Od strony technicznej model wyróżnia się m.in. wyrafinowaną aerodynamiką, zapewniającą duży docisk przy prędkościach powyżej 300 km/h, tylnym hamulcem pneumatycznym, lekką konstrukcją z kompozytu z udziałem włókna węglowego, monokokiem, aluminiowym podwoziem i ceramicznymi hamulcami. Do napędu samochodu posłużył 5,5-litrowy doładowany silnik V8, połączony z przekładnią AMG Speedshift. SLR McLaren „Stirling Moss” powstał na bazie wersji roadster i stanowił zwieńczenie rodziny SLR: kierowcy i pasażera nie oddziela od otoczenia ani przednia szyba, ani dach. Specjalny model stanowił hołd dla brytyjskiego kierowcy wyścigowego Sir Stirlinga Mossa (1929–2020), który w sezonie 1955 wspólnie z Mercedesem zajął drugie miejsce w Mistrzostwach Świata Formuły 1 i w tym samym, za kierownicą modelu SLR 300 (W 196 S), wygrał Mille Miglia. Serię ograniczono do 75 egzemplarzy – wszystkie powstały w Woking pod Londynem w Wielkiej Brytanii, tak jak reszta SLR-ów. Do grudnia 2009 r. wyprodukowano ich łącznie około 2000 sztuk, czyli znacznie więcej niż innych samochodów supersportowych kategorii.
Dane techniczne: Mercedes-Benz SLR McLaren „Stirling Moss” (Z 199)
Rok budowy: 2009
Silnik: V8
Pojemność skokowa: 5439 cm3
Moc maksymalna: 478 kW (650 KM) przy 6500 obr./min
Prędkość maksymalna: 350 km/h
Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197), 2011 r.
SLS AMG to pierwszy samochód w całości opracowany przez AMG w Affalterbach. Ten supersportowy wóz debiutował w 2009 r. na salonie samochodowym we Frankfurcie. Zjawiskowy design łączy się tu ze znakomitymi właściwościami jezdnymi. Wyczynowa wersja SLS AMG GT3 powstała z myślą o wyścigach sprinterskich i długodystansowych, zgodnie z przepisami FIA dla samochodów GT3. Jednym z kierowców testowych pracujących przy SLS-ie AMG GT3 był Bernd Schneider, pięciokrotny mistrz DTM. W 2013 r. to właśnie on poprowadził „skrzydlaka” do zwycięstwa w jednym z najważniejszych wydarzeń wśród wyścigów wytrzymałościowych, 24-godzinnym klasyku na torze Spa-Francorchamps, wraz z Maximilianem Buhkiem i Maximilianem Götzem. W ten sposób SLS AMG GT3 dopisał kolejny rozdział do historii sukcesu Mercedesa 300 SE prowadzonego przez Belgów Roberta Crevitsa i Gustave’a Gosselina w edycji 24-godzinnego maratonu sprzed 60 lat, w 1964 r., oraz 2. miejsca 300 SEL 6.8 w klasyfikacji generalnej tego samego wyścigu w 1971 r.
Dane techniczne Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (C 197)
Sezon: 2011
Silnik: V8
Pojemność skokowa: 6208 cm3
Moc maksymalna: 404 kW (550 KM)
Prędkość maksymalna: ponad 300 km/h